رجعت به اصل انقلاب اسلامی

به گزارش قائم آنلاین، انقلاب اسلامی ایران، انقلابی که از بطن مردم برخاست و با رهبری داهیانه امام خمینی (ره) و مجاهدت مردمی ملتی فداکار به پیروزی رسید، انقلابی که بر اساس اسلام، خلقالله و خدمت به آن را اهداف اصلی خود میدانست باعث شد تا رژیم طاغوت که طی سالیان زیاد مردم را به
به گزارش قائم آنلاین، انقلاب اسلامی ایران، انقلابی که از بطن مردم برخاست و با رهبری داهیانه امام خمینی (ره) و مجاهدت مردمی ملتی فداکار به پیروزی رسید، انقلابی که بر اساس اسلام، خلقالله و خدمت به آن را اهداف اصلی خود میدانست باعث شد تا رژیم طاغوت که طی سالیان زیاد مردم را به یوغ استثمار کشیده بود و آنها را تنها بردگانی در راستای اهداف خود می دید به تاریخ بپیوندد و نظامی مردمسالار را به وجود آورد.
بعد از تشکیل جمهوری اسلامی ایران، مردم شاهد اقدامات ارزشمندی در همه امور بودند که یکی از آنها از بین رفتن دید ارباب و رعیتی حاکم بر رژیم قبل بود، بر این اساس مسؤولان جمهوری اسلامی به مردمی بودن و حضور در بین مردم افتخار و در انجام این امر تلاش میکردند و مردم نیز با دیدن مسؤولانی از جنس خود رضایت دوچندانی از نظام پیدا میکردند.
این امر باعث همدلی بیشتر بین مردم و مسؤولان شده بود و مردم دولت را از خود جدا نمیدانستند اما این امر به مرور زمان رنگ باخت و مسؤولان مانند قبل خود را مکلف به حضور در بین صاحبان اصلی انقلاب نمیدانستند و حضور در جمعهای صمیمانه مردمی رو به فراموشی بود؛ البته این امر دلایلی مختلفی داشت مثلاً در مخیله برخی از مسؤولان اینگونه میگنجید که درهای اتاقشان به روی مردم باز و تلفنهایشان پاسخگویی مشکلات و سؤالات جامعه است.
این دید غلط که به خاطر فاصلهگرفتن از آرمانهای انقلاب شکل گرفته بود، روزبهروز باعث ایجاد شکاف بین مردم و مسؤولان میشد و مردم دیگر مسؤولان را از خود نمیدیدند، برخی از مسؤولان هم که خود را تافته جدا بافته میدانستند به این امر دامن میزدند.
با این اوصاف مردم دیگر مسؤولان را کسانی میدیدند که به آنها نگاه بالا به پایین داشتند، در حالی که آرمان انقلاب اسلامی ایران خادم بودن مسؤولان بود، سنگ بنایی که به غلط گذاشته شده باعث شده بود تا این رویه مذموم در حال گسترش باشد و علیرغم منویات مقام معظم رهبری بر لزوم شکستن این تابو و مردمی شدن مسؤولان اما هر روز بر دامنههای آن افزوده میشد و تا آنجا رسید که مسؤولان ارشد دولت به راحتی با کفش به زندگی زلزلهزدگان پا میگذاشتند.
در گیر و دار این اتفاقات و فاصله گرفتن بیش از پیش مسؤولان از مردم، آمدن سیدی جلیلالقدر به کسوت نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه تبریز باعث بر هم زدن بسیاری از مناسبات غلط گذشته شده بود، حجتالاسلام آلهاشم که سابقه حضور 14 ساله در درس خارج فقه مقام معظم رهبری را داشت و پرورشیافته مکتب ایشان بود، بعد از اقدامات مثبت در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش حال به زادگاه خود برگشته بود تا در این دیار نیز منشأ اقداماتی پربرکتی شود.
آلهاشم با حضور در بین مردم نشان داد که میشود در بین مردم حضور یافت، امری که برخی مسؤولان به آن باور نداشتند و مردم نیز دیگر آن را به فراموشی سپرده بودند.
وی با تابوشکنی روالهای غلط نشان داد که میتوان از محیط زیست حمایت کرد، میتوان با فعالان فضای مجازی معاشرت داشت، میتوان به افتخارآفرینان کشور تبریک حضوری گفت، میتوان از وسایل نقلیه عمومی و بدون تشریفات استفاده کرد و حتی میتوان برای دیدن بازی باشگاهی فوتبال به ورزشگاه رفت و با همین کار توطئه آشوبگران را خنثی کرد و از همه مهمتر میتوان مسؤول بود.
آلهاشم بدون هیچ هزینه و بدون اقدامات تصنعی تنها با حضور بیآلایش در بین مردم و شنیدن مشکلات و تلاش برای رفع آنها محبوب شده است اما اقدامی دیگر از وی نشان داد که عیار مردمی بودن مسؤولان میتواند چقدر باید باشد.
*نردههای که باید برداشته شوند
دستور آلهاشم که امروز به امام جمعه محبوب تبریزیها تبدیل شده است، مبنی بر برداشتن حفاظهای حائل بین مردم و مسؤولان در نماز جمعه، اقدامی انقلابی بود که با واکنش بسیار مثبت مردم و استقبال دیگر ائمه جمعه مواجه شد.
وی با اشاره به دستورش برای برداشته شدن نردهها از میان مردم و مسؤولان در نماز جمعه تبریز میگوید: در یک مقطع زمانی به دلیل مشکلات امنیتی که در کشور وجود داشت، نیاز بود که نردهای میان مردم و مسئولان باشد و الحمدلله امروز این مشکلات وجود ندارد، نشستن مردم جدای از مسؤولان در نماز جمعه بازتاب خوبی نداشت، بنابراین تصمیم گرفتیم که این نردهها را برداریم و در این فریضه عبادی سیاسی، مسؤولان در کنار مردم و مردم در کنار مسؤولان بنشینند تاکنون هرچه واکنش درباره این اقدام شنیدهایم، خدا را شکر، مثبت بوده است.
با اینکه این حفاظها بعد از اقدامات ددمنشانه منافقان در ترور ائمه جمعه و دیگر مسؤولان نصب شده بود اما بعد تأمین امنیت کشور دیگر لزومی برای وجود این فاصله بین مردم و خادمان آنها وجود نداشت و با اینکه شاید در دید برخی وجود این نردهها امری ساده و پیشپاافتاده باشد اما به نماد جدایی مسؤولان از مردم میانجامید و آنها حتی خود را در صفوف بههمپیوسته نماز جمعه هم از مردم جدا کرده بودند.
این اقدام انقلابی باعث ایجاد موجی کشوری شد و فراگیری آن به شهرهای مختلف رسید، بسیاری از ائمه جمعه نیز خواستار این امر شدند، مردم نیز مشتاقانه خواستار اجرای این کار در تمام کشور هستند، البته با اینکه در برخی مواقع با مقاومتهایی از سوی مسؤولان استانی مواجه شد، در مناطقی نیز با استقبال مسؤولان روبهرو شد.
آیتالله سید کاظم نورمفیدی، امام جمعه گرگان جزء نخستین ائمه جمعهای بود که بعد از امام جمعه تبریز دستور داد نردههای ردیفهای جلویی مصلی که حائل بین مردم و مسؤولان بودند برداشته شود.
*ضرورتی برای وجود نرده در نماز جمعه وجود ندارد
کرمان نیز از شهرهایی بود که دست به این اقدام زد، علیرضا رزمحسینی، استاندار کرمان هم با استقبال از این امر از حذف نردههای بین مردم و مسؤولان در نماز جمعه شهر کرمان خبر داده و این اقدام را تصمیمی از سوی شورای تأمین استان کرمان و حجتالاسلام والمسلمین علیدادیسلیمانی نماینده ولیفقیه و امام جمعه کرمان عنوان میکند و میگوید: این اقدام در جهت عدم تفاوت بین مردم و مسؤولان در نظام اسلامی اخذ شده است، کرمان با تلاش نیروهای امنیتی از امنیت پایداری برخوردار است و ضرورتی برای وجود نرده در نماز جمعه وجود ندارد.
*نردهها در نماز جمعه مشهد برداشته شود
آیتالله سید احمد علمالهدی، امام جمعه مشهد نیز جزء ائمه جمعهای است که خواستار این اقدام شدهاند، وی میگوید: اوایلی که امام جمعه مشهد شدم تقاضا کردم نردههای میان مسؤولان و مردم در نماز جمعه برداشته شود، حالا هم مجدداً از مسؤولان امنیتی استان درخواست دارم این مسئله را بررسی کنند و در صورت مصلحت این موانع میان مردم و مسؤولان در صف نماز جمعه مشهد برداشته شود.
*قرار نبود نردههای نماز جمعه دائمی باشد
این اقدام حمایت برخی روحانیون را هم به دنبال داشت، آنها کشیدن نرده بین مسؤولان و مردم در نماز جمعه را از بدعتهای اجتماعی دانستند که فراگیر شده بود، آیتالله هاشم هاشمزادههریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری درباره برداشتن شدن نردههای بین مردم و مسؤولان در نماز جمعه تبریز میگوید: باید به کسی که این کار را کرد آفرین گفت چون وقتی فاصله بین جامعه و مسؤولان کم شود آثار خوبی خواهد داشت، بنابراین اتفاق خوب و مبارکی است و باید قدردانی کرد، اوایل انقلاب منافقین اقدام به ترور، کشت و کشتار و ایجاد ناامنی کردند، بنابراین به طور موقت این نردهها را در نماز جمعه کشیدند اما بعد که منافقین ساقط و ناامنیها رفع شدند و امنیت بسیار ریشهداری در کشور به وجود آمد، این اقدام موقتی و موردی متأسفانه ادامه پیدا کرد و ماند.
محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت هم معتقد است: وجود مانع بین مردم و مسؤولان هیچ اثری ندارد جز توهم و تصور اینکه مسؤولان از ما بهتران هستند، مردم این سؤال را با خود طرح میکنند که مگر ما دشمن مسؤولانیم؟ شرایط خاصی در اوایل انقلاب وجود داشت و ممکن بود خطرآفرین باشد، مثل وجود تروریستها اما در زمان فعلی، بودن این حفاظها برای مردم جای سؤال است، چراکه این اقدامات نوعی حجاب و فاصله بین مردم و مسؤولان به شمار میرود.
آیتالله امینی عضو مجلس خبرگان نیز در اقدامی عملی حاضر نشد در جایگاه ویژه و صف اول نماز جمعه قم که در حصار نردههاست مستقر شود تا گامی در این فراگیر شدن این امر برداشته باشد.
*حمایت در فضای مجازی
فعالان مجازی هم به این امر واکنش نشان دادند و با حمایت از آن، خواستار فراگیر شدن این اقدام مردمی شدند.
نوید اسماعیلی، در صفحه مجازی خود نوشت: حفاظ بین مردم و مسؤولان مصلای تبریز به دستور امام جمعه برداشته شد. به جرات میتوان گفت که این سید شریف یک تنه در برابر بدعتهای بعد انقلاب ایستاده و در حال مردمی کردن انقلاب به معنای واقعی کلمه است. حذف نردهها یعنی اینکه مسؤولان بدانند تفاوتی با مردم ندارند و خادم آنها هستند.
گذر موقت، یک فعال رسانهای است که با اشاره به امام جمعه از شنبه تا جمعه به اقدام اخیر امام جمعه تبریز واکنش نشان داده و نوشته است: خبرهای خوب از تبریز تمامی ندارد|نقطه شروعش یک نفر است|با دستور حجتالاسلام آلهاشم نردههایی که در داخل مصلای تبریز صف مسؤولان را از مردم جدا میکرد، برداشته شد.
محمدرضا شهبازی هم با بیان اینکه اقدامات امام جمعه تبریز تداعیکننده دوران اوائل انقلاب است، مینویسد: با دستور حجتالاسلام آلهاشم، امام جمعه تبریز نردههای داخل مصلی که صف مردم را از مسؤولان جدا میکرد برداشته شد. داریم با چیزهایی ذوق میکنیم که اول انقلاب هم ذوق میکردند.
وحید یامینپور، از کارشناس مسائل سیاسی و مجری برنامه جهانآرا هم با استقبال از این اقدام امام جمعه تبریز با کنایه به مسؤولان دولتی در توئیتی نوشت: بعد از نرده، شیشه دودی، صندلی شماره 1 تا 6 هواپیما، بادیگاردهای اضافی، سهمیههای حج، استخرهای خصوصی، پاویون و …، چارهای نیست پیرایش ضروری است.
*لزوم رجعت به آرمانهای انقلاب
البته حذف این نردهها را نباید پایان کار دانست و کمکردن شکاف ایجادشده را تنها به نماز جمعه اختصاص داد، این اقدام پسندیده باید سرآغاز شکستن دید بالا به پایین و ارباب و رعیتی برخی مسؤولان که تنها خود را مکلف به سهم بردن از سفره انقلاب میدانند، شود تا بار دیگر مردم شاهد مسؤولانی مردمی باشند که به حضور در بین آنها افتخار میکنند.
=================
برچسب ها :انقلاب، امام جمعه، آلهاشم
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0