کد خبر : 330537
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۶
-

هواپیماهای ایرانی ۱.۵ برابر پارسال پریدند

هواپیماهای ایرانی ۱.۵ برابر پارسال پریدند

در شرایطی که عبور پروازهای بین‌المللی از آسمان ایران رو به افزایش است، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی با اجرای پروژه‌های عمرانی، بومی‌سازی تجهیزات و هوشمندسازی فرودگاه‌ها، نقشه تازه‌ای برای آینده حمل‌ونقل هوایی کشور ترسیم کرده است.

به گزارش پایگاه پایگاه خبری تحلیلی عصرقائم به نقل از «فارس»،صنعت هوانوردی ایران روزهای پرکار و متفاوتی را پشت سر می‌گذارد؛ روزهایی که از یک سو با تهدیدهای خارجی و فشار تحریم‌ها همراه بوده و از سوی دیگر، با جهش در تعداد پروازهای عبوری و توسعه زیرساخت‌ها نوید آینده‌ای متفاوت می‌دهد. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران محمد امیرانی در گزارشی از عملکرد یک‌ساله این شرکت، مهم‌ترین تحولات حوزه پروازها و حمل بار هوایی را تشریح کرد.به گفته او، در طول یک سال گذشته بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام فرودگاهی تکمیل شده‌اند؛ پروژه‌هایی که سال‌ها معطل مانده بودند و اکنون به‌ویژه در استان‌های کرمانشاه، بم، اهواز و سیرجان ثمر داده‌اند. تکمیل و بهسازی این باندها، علاوه بر افزایش ظرفیت پروازهای مسافری، امکان بهره‌گیری ایمن‌تر از فرودگاه‌ها برای جابه‌جایی بارهای هوایی را نیز فراهم کرده است.با این حال کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل، معتقد است که فرودگاه‌هایی که منجر به درآمدزایی نمی‌شوند و فاقد توجیه اقتصادی برای کسب درآمد ارزی هستند، می‌تواند از اولویت خارج شوند؛ هر چند که باید این موضوع ذیل نقشه‌راه کلان حمل‌ونقل هوایی کشور که موجود نیست، پیش برود.یکی از برجسته‌ترین دستاوردها، آغاز به کار نخستین رادار بومی سیویل کشور در فرودگاه آبادان بود؛ سیستمی که به همت متخصصان داخلی ساخته شد و بخشی از پوشش راداری کشور را به‌طور کامل در اختیار گرفت. این دستاورد نه تنها وابستگی به تجهیزات خارجی را کاهش داده، بلکه ایمنی و ظرفیت مدیریت پروازها را نیز افزایش داده است.
در حوزه پروازهای عبوری، آمارها نشان می‌دهد که ایران روزانه میزبان بیش از ۷۳۰ پرواز ترانزیتی است. هرچند این عدد هنوز فاصله قابل‌توجهی با رقبایی چون ترکیه (۲۰۰۰ پرواز) دارد، اما نوسازی مرکز کنترل فضای کشور می‌تواند این فاصله را کم کند. امیرانی تأکید کرد که «با تکمیل این ابرپروژه، انتظار داریم تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران دست‌کم ۵۰ درصد افزایش یابد.» این به معنای درآمد ارزی بیشتر و تثبیت جایگاه ایران به ‌عنوان یکی از امن‌ترین مسیرهای پرواز در منطقه خواهد بود.در کنار این اقدامات، موضوع حمل بار هوایی نیز مورد توجه قرار گرفته است. با توسعه باندها و پروژه‌های زیرساختی، ظرفیت بارگیری و تخلیه کالا در فرودگاه‌های کشور ارتقا یافته و برنامه‌ریزی‌ها برای گسترش این بخش ادامه دارد. رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) سعید چلندری روز گذشته (۲۲ شهریور) از تکمیل ظرفیت انبارهای منطقه آزاد و همچنین انعقاد قراردادی ۳۰۰ میلیون‌دلاری برای ساخت یک مگاترمیـنال بار خبر داد.تجربه حج تمتع امسال که بیش از ۶۳ هزار زائر از طریق ۲۲ فرودگاه کشور اعزام شدند و میانگین تأخیرها به حداقل رسید، نشان داد هماهنگی میان بخش‌های پروازی و لجستیکی تا چه اندازه می‌تواند کارآمد باشد.چشم‌انداز ترسیم‌شده برای صنعت هوانوردی کشور روشن به نظر می‌رسد: افزایش ظرفیت عبوری، رشد پروازهای مسافری و تقویت زیرساخت‌های بار هوایی. اگر برنامه‌ها طبق وعده‌ها پیش برود، آسمان ایران نه‌تنها پررونق‌تر، که روازهای جهانی را به مسیر تازه‌ای از اعتماد و امنیت سوق خواهد داد.
مهدی بافری، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت، عنوان کرد که با توجه ساختار توسعه یافته حمل‌ونقل هوایی نسبت سایر شیوه‌های حمل‌ونقل، سازوکاری می‌تواند شکل بگیرد که بخش غیردولتی (خصوصی و مردم) بتوانند در صنعت هوانوردی سرمایه‌گذاری کنند و درآمد ارزی و امنیت اقتصادی برای خود و کشور به وجود بیاورند.خاطرنشان می‌شود صنعت هوانوردی با ۳.۵ تریلیون دلار درآمد، حدود ۴.۱٪ از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را تشکیل می‌دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 + 5 =