کد خبر : 326540
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۱
-

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران:

هیچ دانش‌آموز استثنایی نباید از آموزش بازبماند

هیچ دانش‌آموز استثنایی نباید از آموزش بازبماند

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران گفت: باید شرایطی فراهم شود که هیچ دانش‌آموزی به دلیل اختلال یا تفاوت، از حق یادگیری باکیفیت محروم نماند.

به گزارش عصر قائم به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» فریدون کلبادی‌نژاد در حاشیه جشنواره تولیدات نرم‌افزاری و دست‌ساخته‌های ارزیابی و مداخله در حوزه اختلال یادگیری ویژه و دیرآموز که در استان مازندران برگزار شد، در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به ضرورت تغییر رویکردها در نظام تعلیم و تربیت کشور اظهار کرد: امروز، آموزش‌وپرورش ناگزیر از حرکت به‌سمت شخصی‌سازی آموزش و بهره‌گیری از ابزارهای ساده‌ساز مفاهیم متناسب با وضعیت یادگیری دانش‌آموزان است.

وی بیان کرد: بسیاری از دانش‌آموزان در دوران پیش‌دبستانی و ابتدایی با اختلالات یادگیری یا چالش‌های رفتاری و شناختی مواجه‌اند که در صورت عدم تشخیص و مداخله به‌موقع، فرآیند یادگیری آن‌ها دچار اختلال جدی می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران با بیان اینکه برخی خانواده‌ها از مواجهه با این اختلالات دچار سردرگمی شده‌اند، افزود: برخی والدین برای حل مشکلات آموزشی فرزندان خود ناچارند مدارس مختلفی را تجربه کنند، در حالی که راه‌حل اصلی در شناخت صحیح اختلالات و طراحی پاسخ‌های آموزشی متناسب نهفته است.

کلبادی‌نژاد خاطرنشان کرد: تغییر مدرسه بدون ارائه مداخله علمی و تخصصی، به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات یادگیری کودکان را برطرف کند.

وی با تقدیر از معلمانی که در طراحی و تولید ابزارهای کمک‌آموزشی خلاقانه مشارکت داشته‌اند، افزود: همکاران ما در حوزه آموزش ابتدایی و آموزش‌وپرورش استثنایی با سال‌ها سابقه کار در کلاس درس، امروز با تکیه بر تجربه‌های میدانی خود توانسته‌اند ابزارهایی را طراحی کنند که مفاهیم آموزشی را ساده‌سازی کرده و روند یادگیری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را تسهیل می‌کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران با اشاره به آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه گفت: این دست‌ساخته‌ها نه‌تنها حاصل خلاقیت و دانش معلمان مازندرانی است، بلکه می‌توانند به‌عنوان یک الگو در سطح کشور معرفی شوند و در سایر استان‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرند.

کلبادی‌نژاد تصریح کرد: این اقدام نقطه آغازی برای رفع یکی از چالش‌های جدی نظام آموزشی، یعنی عدم تناسب محتوا و ابزارهای آموزشی با ویژگی‌های شناختی و روانی دانش‌آموزان دارای اختلال است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش استانی در حوزه ابزارهای ساده‌ساز آموزش ویژه، گفت: برگزاری این رویداد علمی و آموزشی، افتخاری برای آموزش‌وپرورش مازندران است و از سوی دیگر، مسئولیتی مضاعف بر دوش ما می‌گذارد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران خاطرنشان کرد: این همایش نخستین گام برای بسترسازی در مسیر تولید ابزارهای بومی‌شده، قابل استفاده و کاربردی برای دانش‌آموزانی است که نیاز به آموزش‌های متناسب با شرایط فردی خود دارند.

کلبادی‌نژاد با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی بیان کرد: رویکرد ما این است که در کنار ابزارهای دست‌ساز، از فناوری‌های نوین نیز بهره‌مند شویم.

وی بیان کرد: مدارس ما باید به سمت تجهیز شدن با فناوری‌های آموزشی روز حرکت کنند و معلمان نیز باید با این فناوری‌ها آشنا و در استفاده از آن‌ها توانمند شوند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران افزود: استفاده از ابزارهای دیجیتال، اپلیکیشن‌های تعاملی، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی در کنار ابزارهای سنتی، می‌تواند درک و یادگیری را برای دانش‌آموزان دارای اختلال ساده‌تر کند.

کلبادی‌نژاد گفت: این اقدامات در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و پیروی از نگاه تحولی رئیس‌جمهور و وزیر آموزش‌وپرورش است که همواره بر به‌روزرسانی روش‌های آموزشی، ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری، و توجه ویژه به دانش‌آموزان با نیازهای خاص تأکید دارند.

وی تصریح کرد: مدارس ما باید با این رویکرد جدید، آماده پذیرش شیوه‌های نوین آموزشی شوند و در کنار ارتقای محتوای آموزشی، ساختار و محیط یادگیری نیز مناسب‌سازی شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران بیان کرد: ایجاد محیط‌های انگیزشی، استفاده از رسانه‌های آموزشی متنوع، و افزایش تعامل میان معلم و دانش‌آموز از جمله مواردی است که در این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد.

کلبادی‌نژاد با ابراز خرسندی از برگزاری این نمایشگاه و حضور فعال معلمان استان، گفت: این رویداد، نشان‌دهنده تعهد و مسئولیت‌پذیری معلمان استان مازندران نسبت به آینده دانش‌آموزان با نیازهای خاص است.

وی گفت: امیدواریم با استمرار این مسیر، بتوانیم الگویی قابل ارائه به کل کشور باشیم و شرایطی فراهم شود که هیچ دانش‌آموزی به دلیل اختلال یا تفاوت، از حق یادگیری با کیفیت محروم نماند.

انتهای خبر/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =