بین حرف و عمل در اهمیت آموزش و پرورش فاصله است
به گزارش قائم آنلاین،حسین مظفر وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه پرسشگر با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش ایران را به انسان تشبیه کنیم، این انسان از نظر روحی و جسمی حال خوبی ندارد، اظهار داشت: وقتی صحبت از توسعه میشود این توسعه هم توسط انسان انجام میشود و
به گزارش قائم آنلاین،حسین مظفر وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه پرسشگر با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش ایران را به انسان تشبیه کنیم، این انسان از نظر روحی و جسمی حال خوبی ندارد، اظهار داشت: وقتی صحبت از توسعه میشود این توسعه هم توسط انسان انجام میشود و هم هدف و ابزار توسعه، انسان است و بستر رشد انسان توسعه آفرین هم آموزش و پرورش است.
وی افزود: با وجود تلاشهای بسیارِ صورت گرفته از ابتدای انقلاب تا کنون، ولی آموزش و پرورش حال خوبی ندارد و مهمترین علت آن نوع نگاه مردم و مسئولان به آموزش و پرورش است.
مظفر با بیان اینکه بین رفتار و عمل از یکسو و گفتار مسئولان نسبت به آموزش و پرورش فاصله وجود دارد، گفت: همه متفقالقول هستند که آموزش و پرورش مهم است ولی در عمل به آن اهمیت لازم داده نمیشود و تفاوتی بین این دستگاه با سایر دستگاهها وجود ندارد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش اضافه کرد: بسیاری از مسئولان آموزش و پرورش را مصرفی تلقی میکنند و وقتی مشکلات آموزش و پرورش مطرح میشود برخی میگویند پولی که مشکلات آموزش و پرورش را حل میکند معادل هزینههای ۱۰ وزارتخانه است.
وی ادامه داد: این مقایسه درست نیست زیرا خروجی آموزش و پرورش، ماندگار و آیندهساز است.
مظفر با بیان اینکه نسبتی که آموزش و پرورش ایران از سرانه دریافت میکند نسبت به کشورهای توسعه یافته پایینتر است، عنوان کرد: کشورهای توسعه یافته رشد را از ساختن آموزش و پرورش شروع کردند و ما از راه و جادهسازی آغاز کردیم در حالی که ریشه همه مشکلات در آموزش و پرورش است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: باید بین انتظارات از آموزش و پرورش و امکاناتی که دارد تناسب باشد در حالی که چنین تناسبی وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: ابتدا نوع نگاهها به آموزش و پرورش باید اصلاح شود و عزم ملی در مجموعه مسئولان و مردم برای حرکت بزرگ تحولی در آموزش و پرورش ایجاد شود.
مظفر مسئله تربیت معلم و اهمیت ندادن به آن را دلیل دیگر حال بد امروز آموزش و پرورش دانست و گفت: برخی اصلاً به وجود مرکزی برای تربیت معلم اعتقاد ندارند و میگویند با وجود فارغالتحصیلان زیاد رشتههای مورد نیاز از دانشگاههای دیگر، نیازی به مرکزی تخصصی برای تربیت معلم نداریم.
وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: برخی فکر میکنند که وظیفه آموزش و پروش فقط در حد علم آموزی است و پرورش را به حساب نمیآورند در حالی که در اسناد بینالمللی هم این اعتقاد نقض شده است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید مصونیتسازی را در برنامه داشته باشد، گفت: این مسئله البته با یک وزیر حل نمیشود و رشد متوازن و همه بُعدی با توجه به اینکه چه انسانی باید تربیت کنیم باید مدنظر باشد.
مظفر بیان داشت: مدرسه زندگی یکی از اهداف سند تحول بنیادین است و متأسفانه تاکنون تحقق نیافته است و مهارتهای زندگی به دانشآموزان در مدارس آموخته نمیشود.
وزیر اسبق آموزش و پرورش کنکور را یک غده سرطانی دانست و ادامه داد: باید امتیازهای لازم برای ورود ورود به دانشگاه در طول سال تحصیلی پخش شود و مسئله عدالت آموزشی بین مناطق مختلف هم در آن لحاظ شود.
وی با بیان اینکه کنکور، روان جوانان ما را بهم ریخته است، گفت: اعتقاد من این است که شورایی فرادستی باید حکیمانه مشکلات آموزش و پرورش را برشمارند و برای آن مشکلات که قابل حل هم هست، درمان عملی بیابند.
وی بیان داشت: اهداف آموزش و پرورش بسیار وسیع است و نمیتوان حل آن را از بخش خاصی مطالبه کرد.
مظفر با اشاره به تدوین سند تحول بنیادین گفت: باید مدیریتهای سلیقهای کنار برود و این سند، تابلوی رفتاری مدیران آموزش و پرورش قرار بگیرد و حاکمان هم بر اساس این سند از آموزش و پرورش حمایت کنند و از آن انتظار داشته باشند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: کارهای پراکنده در اجرای سند تحول کارایی ندارد و کارها باید متوازن، بر اساس سند تحول پیش برود.
وی با بیان اینکه واقعاً وزیر آموزش و پرورش خوشی وزارت را نمیبیند، گفت: دغدغه و مسئولیتهای وزیر آموزش و پرورش بسیار زیاد است.
مظفر تصریح کرد: فاصله عمیق بین رفتارهای عملی و نظری پیرامون آموزش و پرورش و همچنین فاصله بین مقدورات و انتظارات مشکل مهم آموزش و پرورش است و اولویت دادن هم به این معناست که این فاصله از بین برود.
برچسب ها :آموزش و پرورش،غده سرطانی،دانشآموزان
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0