صنعت خودرو شمال کشور در نمایشگاه مازندران
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» محمد ذکریایی در نشست خبری نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته مازندران که در سالن کنفرانس نمایشگاه بینالمللی نیاوران ساری برگزار شد با تشریح وضعیت صنعت قطعهسازی استان، نقش این بخش را در اقتصاد مازندران حیاتی اما کمتر دیدهشده اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه در سراسر دنیا صنعت محور اصلی توسعه است، تصریح کرد: در مازندران نیز صنایع فلزی، چوب و کاغذ شناختهشدهتر هستند؛ اما صنعت خودرو و قطعهسازی با وجود اهمیت فراوان، هنوز جایگاه واقعی خود را در نگاه عمومی و حتی برخی مدیران ارشد استان پیدا نکرده است.
رئیس انجمن قطعهسازان خودرو مازندران با اشاره به رتبه چهارم مازندران در صنعت قطعهسازی کشور، افزود: اگرچه تعداد واحدهای قطعهسازی در استان نسبت به برخی استانهای صنعتی کشور کمتر است، اما تأثیرگذاری آنها بسیار بالاست و برخی شرکتهای مازندران به گونهای در زنجیره تأمین صنعت خودرو نقش دارند که با توقف تولید آنها، تولید خودرو در کشور نیز متوقف میشود.
ذکریایی با بیان اینکه در یکی از این شرکتها اگر این شرکت قطعات خود را تحویل ندهد، خودرو اصلاً از خط تولید خارج نمیشود، ادامه داد: در یکی از شرکتها حدود ۲۰ قطعه کلیدی تولید میکند و نبود این قطعات نیز تولید خودرو را متوقف میکند.
وی تأکید کرد: باوجود این نقش استراتژیک، صنعت قطعهسازی در استان آنطور که باید مورد توجه قرار نمیگیرد.
عضو هیئتمدیره انجمن قطعهسازان کشور به موضوع تزریق ۴۰ همت نقدینگی به دو خودروساز ایران خودرو و سایپا به شرط پرداخت به قطعهسازان اشاره کرد و گفت:
این مبلغ دو هفته پیش تصویب شد تا مشکلات مالی خودروسازان و متعاقباً قطعهسازان کاهش یابد اما هنوز اجرایی نشده است، قرار بود لیست قطعهسازان توسط خودروسازان به بانکها ارائه شود و پرداختها مستقیم انجام گیرد، اما این روند هنوز آغاز نشده است.
ذکریایی با انتقاد از تأخیر در اجرای مصوبه افزود: در همان روزی که این ۴۰ همت تصویب شد، دلار حدود ۱۰۵ هزار تومان بود امروز دلار به ۱۲۳ هزار تومان رسیده است یعنی ارزش این تزریق مالی به دلیل همین تأخیر کاهش یافت که متأسفانه در کشور ما اقدام بهموقع کمتر اتفاق میافتد و این یکی از چالشهای اصلی صنعت است.
وی تأکید کرد: این مسئله هفته گذشته در شورای گفتوگوی استان البرز نیز مطرح شده و قول داده شده که پرداختها این هفته آغاز شود، اما احتمال طولانیتر شدن این تأخیر وجود دارد.
رئیس انجمن قطعهسازان خودرو مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل عمومی استان نیز اشاره کرد و گفت: در کنار برخی اقدامات مثبت مثل توسعه مناطق آزاد و بهبود زیرساختها، اتفاقات ناگواری مانند آتشسوزی جنگل هیرکانی رخ داد که موجب تأثر مردم شد.
ذکریایی به مقایسه ایرانخودرو و سایپا اشاره کرد و گفت: ایرانخودرو اکنون توسط بخش خصوصی اداره میشود و عملکرد بسیار مثبتی داشته است. قطعهسازان استان و کشور از همکاری با ایرانخودرو و مجموعه ساپکو رضایت کامل دارند و این مجموعه سهم بزرگی در حفظ تولید و کیفیت خودرو دارد.
وی افزود: اگر عملکرد ایرانخودرو در این دوره نبود، بسیاری از ۱۲۰۰ قطعهساز کشور با بحران شدید مواجه میشدند و انتظار داریم سایپا نیز پس از واگذاری در اسفندماه به افراد شایسته سپرده شود.
عضو هیئتمدیره انجمن قطعهسازان کشور توضیح داد: انجمن قطعهسازان کشور چارچوبی برای واگذاری سایپا ارائه کرده و تأکید دارد مدیریت این شرکت باید به افراد دارای شایستگی و توان مدیریتی روشن سپرده شود.
ذکریایی به ظرفیت مناطق آزاد برای توسعه صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: با همکاری ایرانخودرو امیدواریم خودروهای ملی با ویژگیها و استانداردهای مناسب برای عرضه در مناطق آزاد تولید شوند و قرار است در نمایشگاه پیشرو جلسات هماندیشی مهمی برگزار شود.
تولید قطعات استراتژیک و حیاتی در مازندران
نماینده شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو (ساپکو) در منطقه شمال کشور نیز در این نشست با اشاره به نگاه عمومی از مازندران بهعنوان یک استان کشاورزی افزود: در حالی که تصور عموم مردم از مازندران صرفاً کشاورزی است، این استان در صنعت قطعهسازی جایگاه ویژهای دارد و در رتبه چهارم کشور قرار دارد و از بسیاری از استانهای صنعتی مانند تبریز و اصفهان نیز جلوتر هستیم.
محمدرضا فلاح ادامه داد: در حوزه خودرو نیز ما حرفهای زیادی برای گفتن داریم؛ برای مثال، سایت تولید خودرو در بابل روزانه حدود ۱۵۰ دستگاه خودرو تولید میکند که نشاندهنده ظرفیت بالای صنعتی استان است و نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
وی با بیان اینکه مازندران در تولید تقریبا تمام قطعات خودرو نقش دارد، گفت: بخش قابل توجهی از این قطعات، ایمنی، حساس و تکسورس هستند؛ یعنی فقط در این استان تولید میشوند و توقف تولید آنها مستقیماً به توقف خطوط تولید خودرو در کشور منجر میشود.
فلاح تأکید کرد: این گستره وسیع تولید در مازندران نشاندهنده اهمیت بالای استان در زنجیره تأمین خودرو است و نیازمند حمایت جدی مسئولان و برنامهریزی هدفمند برای ارتقای صنعت است.
نماینده شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو (ساپکو) در منطقه شمال کشور با اشاره به اهمیت نمایشگاه گفت: نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات مازندران، تنها رویداد رسمی در این حوزه در استان است که بر اساس تقویم سازمان توسعه تجارت ایران برگزار میشود و مشارکت شرکتهای بزرگ خودروسازی و زنجیره تأمین در این نمایشگاه اهمیت ویژهای دارد.
فلاح با اشاره به گستره و ابعاد نمایشگاه توضیح داد: این دوره از نمایشگاه با توسعه بخشهایی نظیر خودرو، خدمات پس از فروش، تجهیزات تولید و صنایع وابسته برگزار میشود و پیشبینی میکنیم با استقبال گسترده فعالان صنعت روبهرو شود.
وی بر اهمیت حضور یکپارچه شرکتهای زنجیره تأمین گروه صنعتی ایرانخودرو تأکید کرد و گفت: مشارکت این شرکتها، این نمایشگاه را به یکی از مهمترین گردهماییهای صنعتی شمال کشور تبدیل خواهد کرد و فرصتی مناسب برای تبادل تجربه، توسعه همکاریها و معرفی ظرفیتهای صنعتی استان فراهم میکند.
برپایی نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات در ساری
مدیر نمایشگاه بینالمللی نیاوران ساری نیز از برگزاری نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته مازندران – ساری ۱۴۰۴، گفت: استان مازندران ظرفیت و نیروی انسانی لازم برای تبدیل شدن به قطب صنعت و بازار کشور را دارد و برگزاری نمایشگاه امسال یکی از مهمترین نشانههای این توانمندی است.

علیاصغر رحمانی با اعلام اینکه نمایشگاه امسال با بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای مفید برگزار میشود، افزود: این نمایشگاه بزرگترین رویداد تخصصی صنعت خودرو و قطعهسازی در شمال کشور است و تاکنون حدود ۴۰ شرکت معتبر و فعال صنعت خودرو، قطعات و لوازم یدکی حضور خود را قطعی کردهاند.
وی با اشاره به زمان برگزاری رویداد افزود: این نمایشگاه سوم تا ششم دیماه ۱۴۰۴ برگزار میشود و ساعت بازدید ۱۶ تا ۲۲ تعیین شده و میزبان بازدیدکنندگان از سراسر کشور، بهویژه استانهای شمالی خواهیم بود.
معرفی دستاوردهای جدید در نمایشگاه خودرو
مجری نمایشگاه شرکت نکتهنگاران پارسی نیز به برنامههای جانبی نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته مازندران اشاره کرد و گفت: در این رویداد چند رونمایی صنعتی خواهیم داشت که شامل محصولات جدید قطعهسازان و تجهیزات تولید است و علاوه بر این، نشستهای تخصصی با حضور مدیران صنعت خودرو و تأمینکنندگان قطعات برنامهریزی شده است.
هاشم حکمه افزود: همزمان با برگزاری نمایشگاه، نشست تخصصی انجمن قطعهسازان خودرو کشور در ساری برگزار خواهد شد که اهمیت این دوره از نمایشگاه را دوچندان میکند.
وی گفت: امسال برنامههای فرهنگی جذابی را نیز همزمان با نمایشگاه برگزار میکنیم که جزئیات این برنامهها بهزودی اعلام میشود و از رسانهها برای پوشش آنها دعوت خواهیم کرد.
حکمه گفت: چند مجموعه تولیدی و صنعتی در این نمایشگاه بخشهایی از خطوط تولید یا دستاوردهای جدید خود را معرفی خواهند کرد.
حکمه تأکید کرد: امیدوارم با همراهی رسانهها، فعالان صنعت و حمایت مسئولان استانی، نمایشگاه امسال به یک رویداد ملی تبدیل شود و جایگاه صنعت خودرو و قطعهسازی مازندران بیش از پیش نمایان شود.
انتهای خبر/